Для поиска темы - пользуйтесь СИСТЕМОЙ ПОИСКА


Стоимость дипломной работы


Home Для дому і сім'ї Використання кольору у фізичному вихованні молодших школярів

Використання кольору у фізичному вихованні молодших школярів
загрузка...
Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Використання кольору у фізичному вихованні молодших школярів

Одним з нових перспективних напрямків у навчанні, вихованні й оздоровленні дітей є використання можливостей кольору і світла у фізичному вихованні.
Відомий психіатр В.М. Бехтерєв стверджував: «Уміло підібрана гама квітів здатна благотворніше впливати на нервову систему, ніж якісь мікстури».
За допомогою колірного режиму через зорову систему можна цілеспрямовано впливати на психічні і фізичні функції дитини, домагаючись необхідного педагогічного і лікувального ефекту. Поліпшення психофізичного статусу дітей позитивно впливає на ефективність побутової і навчальної адаптації.
Феномен кольоросприйняття й особливості взаємодії людського організму з кольором цікавили душі дослідників. Древні езотерики, середньовічні герметики і сучасні парапсихологи - сотні поколінь учених намагалися розгадати загадку глибинного впливу кольору на внутрішнє життя людського мікрокосму. Древні індуси вважали людину «світоносною», припускаючи фундаментальну єдність колірних енергій і «соків» тіла. Відповідно до доктрин індійських йогів людський організм витканий з вібрацій звуків, що переплітаються, і квітів, мелодій і світлових потоків, динаміка яких цілком визначає життєдіяльність і психічне життя людини.
У зв'язку з цим педагогам необхідно вміло користуватися світловими і колірними можливостями для підвищення ефективності занять з фізичного виховання.
Так, наприклад, у процесі навчання необхідно враховувати, що існує взаємозв'язок між кольором і віком дітей. На думку Б.І.Хачапурідзе (1998), діти значно раніш диференціюють теплі кольори, ніж холодні. У більш ранньому віці діти краще сприймають синій і жовтий кольори, пізніше - зелений і червоний. До 7 років діти поступово починають розрізняти все колірне різноманіття, хоча їхній найбільш улюблений колір - червоний. Між 9 і 12 роками в них виявляється велика схильність до зеленого.
Діти можуть по-різному бачити той самий предмет. Сприйняття кольору в значній мірі залежить від психічних і фізіологічних особливостей дитини. Баченню кольору можна навчити, якщо цілеспрямовано із самого раннього віку збагачувати колірне сприйняття дітей. Г.Фрил- лінг, К.Ауер (1973) визначили, що домінування кольору в сприйнятті вказує на відкритість до зовнішніх стимулів.
З огляду на існуючий зв'язок між характером людини, особливостями її психологічного статусу і наявністю «улюблених кольорів» М.М.Єфименко (1997) відзначає, що фізкультурно-ігровий інвентар необхідно підбирати таким чином, щоб мали місце різні кольори фарбування. Дитина повинна вибирати предмет такого кольору, що їй подобається, при цьому важливо, щоб кожен предмет мав властивий йому колір.
Практичний досвід М.М.Єфименка (1997) показує, що для керування психофізичним станом дітей можна використовувати вирізані з лінолеуму кола діаметром 1-2,5 м і пофарбовані у визначений колірний тон. Такі кола розкладають по фізкультурному залу таким чином, щоб загальмовані діти виявилися на червоному або жовтогарячому кольорі, а збуджені, активно-агресивні діти — на блакитному чи зеленому.
Дослідниками встановлений вплив різних квітів на фізіологічні функції організму людини.
Фізіологічний і психофізичний вплив кольору на людину дозволили розробити багату техніку кольоротерапії... Особливу увагу привертав червоний колір, який використовували ще середньовічні лікарі для лікування вітряної віспи, скарлатини, кору і деяких шкірних захворювань. Вивчалися й інші кольорові промені. Лікування невралгічних явищ світлом почалося дуже давно. На початку воно було дуже емпіричним, але після спостережень Плезантона над болезаспокійливою властивістю світла, пропущеного через блакитний фільтр, і спостережень Поега над властивістю фіолетового кольору воно стало більш точним. На початку нашого століття російські і німецькі терапевти підтвердили спостереження про сприятливий вплив блакитних і фіолетових променів при лікуванні невралгічних захворювань.
Червоні і жовті промені дали цікаві результати при лікуванні апатичних і анемічних дітей. Вони виражалися у збільшенні кількості червоних кров'яних тілець, зросту, ваги дитини, підвищенні її активності й у поліпшенні настрою.
Зелений колір був використаний Пато при лікуванні очних хвороб і психопатичних розладів.
Сучасною медициною колір дотепер активно не використовується, незважаючи на наявність фактичних даних, які стосуються психологічної і фізіологічної дії кольору на людину.
Можливості кольору безмежні. Пряме опромінення тіла ультрафіолетовим сонячним світлом, використання лазерних пристроїв, створення однотонних інтер'єрів застосовується через самоцвіти світопотоків, здійснює безпосередній вплив на крапки акупунктури, цільовий вплив на активні зони райдужки ока. Сьогодні існує безліч методів втілення кольороенергії в інформаційно-енергетичний метаболізм індивідуума. Причому, всі ці прийоми ефективні поза залежністю від ступеня усвідомлення людиною характеру і спрямованості кольороенергетичного впливу. Колір, як і звук, є природним інтегратором фізіологічних і психічних процесів. (В.В.Драгунський,1999).
З усього комплексу питань, що складають складну проблему психологічного впливу кольору, особливо актуальні питання про фізіологічні реакції людини на колір.
Усі спектральні кольори впливають певним чином на функціональні системи людини.
Червоний - збудливий, зігрівальний, активний, енергійний, проникаючий, тепловий, активізує усі функції організму; використовується для лікування вітряної віспи, скарлатини, кору і деяких шкірних захворювань; на короткий час збільшує мускульну напругу, підвищує кров'яний тиск, прискорює ритм подиху.
Жовтогарячий - тонізуючий; діє в тім же напрямку, що і червоний, але слабше; прискорює пульсацію крові; поліпшує травлення.
Жовтий - тонізуючий; фізіологічно оптимальний; найменш стомлюючий; стимулює зір і нервову діяльність.
Зелений (найбільш звичний для органів зору) - фізіологічно оптимальний; зменшує кров'яний тиск і розширює капіляри; заспокоює і полегшує невралгії і мігрені; на тривалий час підвищує рухливо-мускульну працездатність.
Голубий - заспокійливий; знижує мускульну напругу і кров'яний тиск; заспокоює пульс і сповільнює ритм подиху.
Синій - заспокійлива дія; сприяє загальмуванню функцій фізіологічних систем організму.
Фіолетовий - з'єднує ефект червоного і синього кольорів; пригнічує нервову систему.
Варто пам'ятати, один колір по-різному впливає на людину у залежності від того, яка площина пофарбована ним у приміщенні.

Можливості кольору і світла можна ефективно використовувати при оформленні класних кімнат, інтер'єра фізкультурного залу.
Діти молодшого шкільного віку люблять теплі кольори, відносно насичені і яскраві - такі, як червоний, жовтогарячий і жовтий, а з холодних - трав'яний зелений і ясно-синій.
Домінуючим хроматичним кольором у класах повинен бути, за рекомендацією Л.І.Миронової (1984), жовтий. Класні меблі мають бути світлі, а колір обладнання повинен гармоніювати з кольором стін. Задню стіну класу і простінки рекомендується фарбувати в білий колір, чистий чи злегка приглушений. Це сприяє більш рівномірному розподілу яскравості у приміщенні. Передню стіну можна злегка притемнити для зниження контрасту між класною дошкою і стіною підлоги, вона може бути ясно-коричневого, темно-жовтогарячого, темно-жовтого (але не сірого).
Приміщення, у яких знаходяться діти тривалий час, краще фарбувати у світлі неяскраві кольори. Дослідження показують, що зі спектральних кольорів більше всього стомлює сітківку очей фіолетово-си- ній, трохи менш - червоний, менше усіх - зелений колір.
Кольори: оранжево-жовтий, жовтий, жовто-зелений, зелений, зе- лено-голубий, голубий і білий - зменшують зорову і колірну втому і відносяться до групи найбільш сприятливих і оптимальних кольорів (О.І.Нестеренко, 1994).
У рекреації для молодших класів домінує колір більш контрастний, ніж у класах, насиченість більша, тип колірної композиції не монохромний, як у класі, а полярний і навіть, можливо, триколірний. Загальна гама в рекреаційному приміщенні повинна компенсувати колірну втому від обстановки класу. Можливим є таке рішення: ясно-зелені стіни з різною експозицією: виставки дитячих робіт, стінгазети. Тут може бути досить різноманітна гама, але з перевагою теплих і насичених кольорів.
Спортивну залу рекомендується робити світлою з бірюзовими стінами і зеленою підлогою. У спортивній залі краще використовувати світлі, холодні кольори з невеликими червоними чи жовтогарячими акцентами (лави, снаряди, костюми).
Колір тісно зв'язаний із внутрішньою архітектонікою й інтер'єром приміщення. Можна виділити такі стилі, що використовуються в оформленні спортивних споруд:
1.    Дерев 'яний стиль — коли основні компоненти інтер'єра виконані з дерева.
2.    Кам 'яний стиль - широко використані цегла, лицювальний камінь.
3.    Пластиковий стиль - в оформленні конструктивних елементів переважають пластмаси.
4.    Металевий стиль - зал виконаний із застосуванням дюралюмінієвих конструкцій, елементів, лицювальних матеріалів.
5.    Оптичний стиль - у приміщенні багато вікон, вітражів, дзеркал, оптичних ефектів.
6.    Природний стиль - частіше застосовується на відкритих майданчиках, але використовується й у залах у плані наслідування навколишньої природи.
7.    Авангардний стиль - присутні незвичайні, незвичні елементи архітектурних і колірних рішень. Це ніби погляд у майбутнє.
8.    Змішаний стиль, що поєднує елементи, фрагменти перерахованих вище стилів.
Установлено, що від ступеня освітленості приміщення залежить рухова активність дітей, так, наприклад, при яскравому світлі динамометрія кисті зростає в 1,5 рази. У зв'язку з цим, як відзначає М.М.Єфи- менко (1997), доцільно освітити фізкультурний зал рівномірним, помірно яскравим білим світлом, здатним активізувати психічний і фізичний стан дітей.
Система світла повинна бути розташована так, щоб була можливість включати вибірково тільки ті лампи, у яких є необхідність. За допомогою підбору відповідних кольорових фільтрів можна створювати необхідний колірний режим заняття з фізичної культури. Ліхтарі повинні мати здатність повертатися у всіх напрямках і висвітлювати зони фізкультурного залу.
За допомогою підбору кольору можна регулювати оптичні розміри приміщення. Наприклад, розставивши тренажери, пофарбовані в синьо-блакитні тони, вздовж стін залу, можна домогтися оптичного ефекту простору, розкутості. Цьому сприяє легке підсвічування верхньої частини стіни і стелі блакитним світлом. Враження простору допоможе створити «дзеркальна стінка».
Доведено взаємозв'язок кольору і напрямку в просторі. Подовжні смуги розмітки ніби закликають нас виконати рух у визначеному напрямку. Враховуючи сказане, розмітку в залі краще виконати у вигляді доріжок - двох, трьох, можна різними кольорами. Це дозволить направляти рухову активність дітей, більш раціонально виконувати ходьбу, біг, рівновагу в ходьбі. За даними Г.Фриллінга й К.Ауєра (1993), для фарбування вертикальних і горизонтальних поверхонь також має значення правильний підбір кольору: так, вертикальні об'єкти краще фарбувати в червоно-коричневій гамі, а горизонтальні - в синьо-зеленій.
За допомогою кольору можна доносити дітям необхідну інформацію, скорочуючи словесні роз'яснення. Наприклад, жовто-чорна колірна гама, жовтогарячі і червоні кольори ефективно використовувати в якості попереджуючих, чорно-білі кольори застосовуються в інформаційній графіці.
Діти значно краще орієнтуються в просторі, більш точно і координовано виконують рухи, якщо тренажери, спортивний зал оформлені з елементами кольороритміки. Мається на увазі відповідне колірне фарбування плінтусів, дверних рам, що захищають радіатори, стійки, поручні і т.д. Ритмізована у просторі і в часі рухова діяльність стає більш ефективною.
Колірна динаміка створює гармонію стану людини і пов'язана з особливостями його діяльності. На думку вчених, те, що кольородина- міка дає внутрішньому світу людини, неможливо виразити ні словами, ні цифрами.
Ґете писав: «Кольори діють на душу: вони можуть викликати почуття, будити емоції і думки, які нас заспокоюють, хвилюють, засмучують чи радують».


 
загрузка...

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить