Для поиска темы - пользуйтесь СИСТЕМОЙ ПОИСКА


Стоимость дипломной работы


Home Для дому і сім'ї Базисна характеристика розвитку мовлення дітей

Базисна характеристика розвитку мовлення дітей
загрузка...
Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Базисна характеристика розвитку мовлення дітей

Перша половина року (2 роки - 2 роки 6 місяців)

Розуміє з'вязие мовлення дорослих, смисловий зміст утішок, забавлянок, віршів, інсценівок, казок, оповідань у супроводі наочності. Розуміє майбутній і минулий час дієслів, якщо вони безпосередньо були в діяльності дитини. Слово дорослого стає регулятором поведінки дитини, дитина діє за словесною інструкцією дорослих, виконує словесні доручення. Розуміє запитання дорослого, відповідає на його запитання окремими словами, діями, жестами. Звертається до дорослих з простими запитаннями "Що це?", "Як?", "Де?", "Чому?", "Коли?".
Легко повторює за дорослими слова, фрази, в ігровій формі добирає рими (виконує разом з дорослим ігрові вправи на римування). Чітко промовляє голосні, більшість приголосних. Ще спостерігається пом'якшена вимова окремих приголосних звуків, шиплячих, свистячих, заміна чи пропуск звука "р".
Словник продовжує зростати, в активному словнику нараховується до 500-600 слів. Знає забавлянки, утішки, коротенькі віршики. В мов-ленні переважають іменники і дієслова, з'являються поширені прості (до 7-8 слів) речення, а також складні речення зі сполучниками, хоча ще не завжди правильні (аграматичні).
Мовлення стає основним засобом спілкування не лише з дорослими, а й з дітьми. Багато й довго розмовляє, легко підтримує розмову, вияв-ляє ініціативу спілкування. У звичних життєвих ситуаціях визначає наперед словами свої бажання та дії.


Друге півріччя (2 роки 6 місяців - 3 роки)

Розуміє смисл мовлення дорослих про події та явища, яких не було в безпосередньому досвіді дитини, але окремі їхні елементи раніше вже сприймались дитиною. Розуміє зміст художніх текстів, розповідей без супроводу наочності. Легко запам'ятовує забавлянки, вірші. Знає напам'ять 4-5 забавлянок, віршів, пісень.
Вимовляє правильно, чітко всі голосні та приголосні звуки, крім шиплячих (ж, ч, ш, щ) та звука "р". Зникає загальна пом'якшеність мо-влення. Мовлення емоційно виразне.
У словнику дитини є всі частини мови, окрім прислівників і дієприслівників. Словник складають 1000-1300 слів. Уживає запитання "Для чого?", "Навіщо?", "Чому?"', "Кому?".
Розмовляє реченнями, простими, поширеними, складносурядними та складнопідрядними із сполучниками та сполучними словами, хоча часом вони ще аграматичні.
Правильна вживає більшість відмінкових закінчень. У мовленні трапляються граматичні помилки, спостерігаються яскраво виражені випад-ки словотворення. Панівною формою з спілкуванні є діалогічне мовлення: між дитиною і дорослим, між дитиною та іншими дітьми. Переважає ситуативне мовлення: дитина розповідає про бачене, пережите, діяльність фразами, реченнями, які перемежовуються словами "там, тут, ось, цей" або ж показами, діями, жестами. За допомогою запитань дорослого відтворює зміст казки, оповідання, розповіді, сюжетної картинки (спільна розповідь).

Друга мелодша група
(четвертий рік життя)

Словникова робота

Збагачувати словник дітей новими словами відповідно до тем: "Дитячий садок’’, ’’Ігри", Іграшки", "Сім'я", "Побутові предмети", "Одяг", "Взуття", "Меблі", Тварини", "Птахи", "Рослини", "Овочі та фрукти", "Продукти харчування", Транспорт", "Пори року", "Явища природи", "Свята", Вводити а активний словник дитини нові узагальнюючі поняття (птахи, рослини, їжа, овочі, фруки, транспорт, стята, сім'я, меблі).
Продовжувати збагачувати словник дітей іменниками, словами, які позначають близьке оточення дитини (група, спальня, вмивальна кімната, рушиник, душ, ліжко, постіль, акваріум, ділянка, квітник тощо), віддалене (дикі тварини - заєць, вовк, ведмідь, слон, верблюд, жираф, крокодил і т. п)., далеке (гори, море, ліс, озеро, місmo (село), метро і т. п)., словами, що позначають абстрактні поняття (сміливість, увічливість, 6іг, радість, сум, гнів, чистота, порядок), словами з характеристичним значенням, як-то: вереда, пустун, баягуз, забіяка, недбайло.
Вчити правильно користуватися словами, що позначають частини тіла людей і тварин: руки, ноги - лапи, обличчя - морда, волосся -шерсть, нігті - кігті, шкіра — шкура.
Збагачувати словник дітей прикметниками: присвійними (бабусин, матусин, вовчий, овечий, татів, дідусів, лисиччин), які означають фізичні якості людини та інших істот (худий, здоровий, хворий, стрункий), психічні властивості, особливості характеру (лаеідний, сумний, сердитий, добрий, тихий, розумний); відносними (кам'яний, дерев'яний, глиняний, паперовий) та відносно-якісними прикметниками (вишневий, полуничний, буряковий, м'ясний, овочевий, фруктовий), прикметниками вищого ступеня порівняння (молодший, тихіший, глибший, дужчий, дорожчий, більший, менший, кращий, ліпший), найвищого ступеня з префіксом "най-" (найдорожчий, найкращий, найбільший).
Збагачувати словник дітей дієсловами, вчити розрізняти значення дієслів з префіксами "за-, при-" (закрити - прикрити, зашити - пришити, зачинити - причинити, забігти - прибігти); правильно вживати дієслова в словосполученнях: закрити рот (книгу) - заплющити очі -зачинити кватирку (двері); кивати еоловою - махати руками - вертіти хвостом; надягти пальто (шапку, сукню) - запнути хустку; насипати борщу, каші-налити молока (чаю, узвару).
Поповнювати словник дієприкметниками (битий, дертий, квітучий, змарнілий, спілий), дієприслівниками (стоячи, сидячи, підстрибуючи), прислівниками (зверху, знизу, міцно, вдало, розумно, дуже, звичайно, направо, наліво).
Продовжувати розширювати словник дітей синонімами (словами, близькими за значеннями): бажати - хотіти, тримати - держати, іграш ка - цяцька - забавка; гарний - красивий - чарівний - чудовий -гожий - хороший - вродливий; дякую - спасибі; антонімами (словами з протилежним значенням): світлий - темний, там - тут, вгорі - внизу.
Образне мовлення. Збагачувати словник дітей образними поетично-художніми виразами (лисичка-сестричка, зайчик-побігайчик, мишка-шкряботушка, місяцю ясний, червоне сонечко), порівняннями (немов берізка, як скло, неначе червоне сонечко, як у віночку, немов білий сніг); фразеологізмами (про вовка промоека; не все коту масниця; як мед, так і ложкою; губи квасити, губи прикусити, губи копилити, губи розпустити, за вуха витягувати), приказками, прислів'ями (Добре роби, добре й буде. Аби день до вечора. Хочеш кти калачі - не сиди на печі. У страху очі великі. Ні живий, ні мертвий. Правди не сховаєш. Крутиться, як дзига); звуконаслідувальними словами (кахи-кахи, тьох-тьох, трісь-трісь, еуп-еуп, смик, лусь), вигуками (ой, ох, ех, ух, гей).
Мовленнєвий етикет. Увести в активний словник дитини форми вітання та прощавання (добрий ранок, добрий день, добрий вечір, здрастуйте, доброго здоров'я, до побачення), форму ввічливого прохання (будь ласка, будьте ласкаві), подяки (дякую, спасибі), вибачення (пробачте, вибачте, пробач, вибач), форму ввічливого звертання "Ви" до дорослих (Вам, Вас, з Вами і т. п.). Засвоїти форми звертання до дорослих: називати на ім'я та по батькові, вітатися та прощатися з вихователем, співробітниками дитячого садка та іншими дорослими, дякувати за допомогу, виявлену увагу, не втручатися в розмову дорослих.
Засвоїти форми звертання до дітей: називати дитину на ім'я, лагідно (Іванку, Панасику, Оксанко), розмовляти спокійно, лагідним і привітним тоном, не втручатися в розмову інших дітей.


 
загрузка...

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить