Тактичне планування інвестиційної діяльності
Тактичне планування інвестиційної діяльності — це процес розробки конкретних поточних планів, які дозволяють визначити форми інвестиційної діяльності підприємства й джерела її фінансування на майбутній період. Період тактичного планування становить 1 рік. Основою розробки комплексу тактичних планів інвестиційної діяльності є: — інвестиційна стратегія підприємства; — система методів інвестиційного планування підприємства; — система розроблених на підприємстві планових норм і нормативів; — система зовнішніх інформативних показників (ставок податкових платежів, норм амортизаційних відрахувань, середні ставки кредитного и депозитного відсотків на фінансовому ринку і т.д.); — результати інвестиційного аналізу за минулий період. Система методів тактичного інвестиційного планування містить у собі такі основні методи: 1. Балансовий метод. Балансовий метод ґрунтується на взаємному пов'язуванні інвестиційних ресурсів, який розташовує або буде розташовувати підприємство, і потреб у них у рамках планового періоду. Якщо ресурсів порівняно з потребами недостатньо, то починається пошук їхніх додаткових джерел, що дозволяють покрити дефіцит. Балансовий метод реалізується шляхом складання інвестиційного балансу, що являє собою двосторонню бюджетну таблицю, у лівій частині якої відображаються джерела інвестиційних ресурсів, а в правій частині — їхній розподіл. В основі цього балансу лежить рівняння, яке полягає в тому, що залишки ресурсів на початок періоду плюс їхнє надходження із внутрішніх і зовнішніх джерел повинні дорівнювати сумі витрат і залишку на кінець періоду. 2. Нормативний метод. Нормативний метод полягає в тому, що в основу планових завдань на певний період заставляються норми витрат ресурсів на одиницю продукції. В інвестиційному плануванні використовуються натуральні й вартісні норми. Найбільше поширення в інвестиційному плануванні одержав показник норми прибутку на вкладений капітал і його різновиди (норма прибутку на власний капітал, норма прибутку на акціонерний капітал, середня норма прибутку на середню величину капітальних вкладень). 3.Економіко-математичні методи. Для використання економіко-математичних моделей у плануванні необхідно економічний об'єкт або процес записати, за допомогою математичних залежностей. В інвестиційному плануванні найбільше застосування знайшли такі економіко-математичні методи: — теорії ймовірності й математичної статистики; — математичного програмування; — імітування; — оцінки й перегляду планів. Використання економічно-математичних методів дає можливість створити такий аналог досліджуваних об'єктів, у якому відбиті всі їхні найважливіші властивості й опущені малозначні другорядні риси. Розглянемо види тактичних планів підприємства. План реального інвестування. Метою розробки цього плану є визначення потреби в загальному обсязі реального інвестування підприємства. План повинен відображати забезпечення простого й розширеного відтворення основних фондів підприємства, приріст основних фондів підприємства, а також його оборотних активів. У цьому плані повинні бути також відбиті джерела фінансування потреб у реальному інвестуванні. Основні показники плану реального інвестування: — загальний обсяг реального інвестування на майбутній період; — відтворювальна структура реальних інвестицій підприємства; — технологічна структура реальних інвестицій підприємства; — витрати, пов'язані із здійсненням реального інвестування; — структура джерел фінансування реальних інвестицій. План фінансового інвестування. Метою розробки цього плану є визначення структури й обсягів фінансового інвестування підприємства. Основні показники плану фінансового інвестування такі: — загальний обсяг фінансового інвестування; — структура портфеля цінних паперів; — планові показники рівня прибутковості й ліквідності портфеля. План надходження й витрати коштів. Мета розробки цього плану — забезпечити платоспроможність та фінансову стабільність підприємства. Основні показники плану: — прогнозні грошові припливи підприємства; — прогнозні грошові відтоки підприємства. Інвестиційний баланс. Мета розробки цього плану — оптимізувати структуру інвестиційних ресурсів підприємства, а також забезпечити необхідний приріст інвестиційного капіталу. План відображає інвестиційні ресурси підприємства й напрями їхнього використання.
Усі поточні інвестиційні плани підприємства бажано підготувати в трьох варіантах — оптимістичному, реалістичному, песимістичному.
|