ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА НАУКОВОГО СТИЛЮ
Сфера використання наукового стилю – наукова діяльність, науково-технічний прогрес, освіта. Основне його призначення – викладення наслідків досліджень про людину, суспільство, явища природи, обґрунтування гіпотез, доведення істинності теорій, класифікація і систематизація знань, роз’яснення явищ, збудження інтелекту читача для їх осмислення. Основні ознаки наукового стилю: - ясність ( понятійність) і предметність тлумачень; - логічна послідовність і доказовість викладу; - узагальненість понять і явищ; - об’єктивний аналіз; - точність і лаконічність висловлювань; - аргументація і переконливість тверджень; - однозначне пояснення причинно-наслідкових відношень; - докладні висновки. Основні мовні засоби наукового стилю спрямовані на інформування, пізнання, вплив і характеризуються: - великою кількістю наукової термінології; - наявністю схем, таблиць, графіків, діаграм, карт, систем математичних, фізичних, хімічних та інших знаків і значків; - оперуванням абстрактними, переважно іншомовними, словами; - використанням суто наукової фразеології, стійких термінологічних словосполучень; - залученням цитат і посилань на першоджерела; - як правило, відсутністю авторської індивідуальної манери та емоційно-експресивної лексики; - наявністю чіткої композиційної структури тексту; - монологічним характером текстів; - переважанням різнотипних складних речень, стандартних виразів. Науковий стиль унаслідок різнорідності галузей науки та освіти складається з таких підстилів: • власне науковий (із жанрами текстів: монографія, рецензія, стаття, наукова доповідь, повідомлення, курсова й дипломна роботи, реферат, тези), який у свою чергу поділяється на науково-технічні та науково-гуманітарні тексти; • науково-популярний, метою якого є дохідливий, доступний виклад інформації про наслідки складних досліджень для нефахівців, з використанням у спеціальних журналах і книгах навіть засобів художнього та публіцистичного стилів; • науково-навчальний – звертає головну увагу в підручниках, лекціях, бесідах на доступність, логічність викладу, образність і теж не виключає використання елементів емоційності.
|