Реформування і реструктуризація підприємства
Україна отримала у спадщину високо монопольну структуру економіки. Вона затвердилася адміністративними методами і передбачала вузьку спеціалізацію виробництва. Кінцевою метою підприємств в умовах державної монополії є виконання показників, які затвердили міністерства та відомства, а не задоволення попиту споживачів. Для усунення монополізму в Україні розроблений антимонопольний закон (1992 р), який вступив в силу у 1994 році. Згідно Закону створений антимонопольний Комітет. Завданням Комітету є захист підприємців, споживачів, децентралізація управління та усунення бар'єрів для входження у ринок. Після приватизації підприємства залишилися без державної підтримки, маючи зношені фонди та порушені канали збуту. Це призвело до скорочення обсягів виробництва, зменшенню прибутку та ліквідації соціальної інфраструктури. Перехідна економіки внесла в діяльність підприємств ще один дестабілізуючий фактор — стагфляцію. Вона полягає у одночасному протіканні процесів інфляції, дефіциту та рецесії (спаду виробництва). Для пом'якшення впливу дефіциту на діяльність підприємства потрібно здійснювати наступні заходи: 1. Корегувати рецептуру виробів, використовуючи замінники. 2. Корегувати ціни з метою запобігання зменшення прибутку та погіршення умов кредитування. 3. Обмежити доступність дефіцитного товару. Головним завданням підприємств в умовах інфляції є вивчення її впливу на ринок збуту та витрати на виробництво. Підприємства повинні помірно підвищувати ціни і рентабельність виробництва товару, здійснювати політику конкурентного ціноутворення, переорієнтувати сферу бізнесу та здійснювати інноваційну діяльність. В умовах рецесії підприємства спрямовують зусилля на переоцінку споживчого ринку, перепрофілювання виробничих ліній, стимулювання виробництва, удосконалення каналів збуту, пошук нових можливостей "Зроби сам" Важливим господарським рішенням щодо підвищення ефективності діяльності підприємств є їх реструктуризація, тобто структурна реорганізація. На початковому етапі вона здійснюється шляхом переходу частини підприємств на оренду, потім створюються закриті і відкриті акціонерні товариства та центри фінансової відповідальності. Базові принципи реструктуризації наступні: — самостійність підприємств та їх підрозділів; — постійне підвищення якості життя працівників; — використання резервів виробництва. Реструктуризація здійснювалася у такій послідовності: 1. Підготовка до реформування (перші орендні колективи 1989 р.). 2. Подрібнення монопольних підприємств (1992-1994 рр.). 3. Створення та розвиток нових форм підприємництва (1995-98 рр.). 4. Сучасний етап - адаптація підприємств до нових умов. Аналіз адаптації п'яти груп підприємств до ринкових умов дав наступні результати: 1. Головним завданням є поступове нарощування обсягів виробництва (67%) і реалізують його шляхом загальної ринкової експансії 37% підприємств, які ввійшли у вибірку. 2. Здійснюють активний захист своїх ринкових позицій 65%, вихід на нові ринки передбачають 49% та скорочення собівартості продукції 39%. 3. Стратегію захисту шляхом позиціонування товару з низькими цінами практикують 65%, загальну ринкову ек-спансію-49% та передбачають вихід на нові ринки -21%. 4. Захист шляхом зниження собівартості продукції та "середнього" позиціонування товару практикують 64 %, із них селективний підхід до споживачів здійснюють 47% підприємств. 5. Загальна ринкова експансія, середнє позиціонування та абсолютна оборона. Таку стратегію практикують 100% підприємств групи. Для аналізу були використані дані 221 підприємства різних галузей економіки., які були розподілені на п'ять кластерів (груп). Загальний висновок - підприємства тільки починають пристосовуватися до ринкової економіки і в основному мають виробничу орієнтацію при здійснення своєї діяльності. Проблему планування змін та реструктуризації підприємство не може вирішити самостійно. Допомогу у цій роботі підприємству можуть надати консалтингові фірми, шляхом надання таких послуг: 1. Розробка рекомендацій і доведення їх до кінцевого результату. 2. Комплексне вирішення проблем реструктуризації і передання їх замовнику "під ключ". 3. Залучення інших підприємств для обміну досвідом і консультацій. Оплата за послуги фірми здійснюється у залежності від отриманих результатів діяльності підприємства. Міські адміністрації сприяють проведенню семінарів для обміну досвідом з проблем реформування та реструктуризації. Партія "Підприємців України" розробляє проект сприяння реструктуризації промислових підприємств областей. Регіональні програми зорієнтовані на виконання концепції виходу України кризового стану і вона передбачає: — стабілізацію економічного стану на макрорівні; — фінансову стабільність економіки країни; — реструктуризацію та приватизацію підприємств. Прийнята програма відстає від намічених термінів і виконується не послідовно.
|