Організація носіїв інформації в процесі аудиту доходів і фінансових результатів
Аудитор повинен зібрати достатню кількість доказів, які б дали йому змогу висловити об'єктивну думку щодо результатів перевірки доходів та фінансових результатів. Тому під аудиторськими доказами розуміють інформацію, яка дає можливість оцінити правильність відображення в обліку та звітності доходів та фінансових результатів, а також скласти проміжний висновок щодо цього аспекту перевірки. Основними джерелами інформації для аудиту доходів та фінансових результатів можуть слугувати: • бухгалтерський баланс; • звіт про фінансові результати; • звіт про власний капітал; • примітки до річної фінансової звітності; • кошториси, плани, бюджети щодо доходів та фінансових результатів; • договори на поставку продукції, товарів та надання послуг; • облікові регістри з відвантаження та реалізації продукції, товарів та послуг, журнал 6; • акти приймання-передавання виконаних робіт та наданих послуг; • вимоги-накладні; • рахунки-фактури; • товарно-транспортні накладні; • виписки банку; • платіжні вимоги; • бухгалтерські довідки; • калькуляційні відомості; • відомості за рахунками валових доходів та витрат; • акти переоцінки, акти приймання-передавання, акти ліквідації, акти оприбуткування матеріальних цінностей; • матеріали, зібрані аудитором під час огляду, спостереження за процесом відвантаження продукції, товарів, проведення експертиз, контрольних замірів, інвентаризації; • договори страхування зі страховою компанією; • відповіді на запит від покупців, банків, юристів підприємства-клієнта; • робочі документи внутрішнього аудитора, контрольно-ревізійної комісії; • дані попередньої аудиторської перевірки; • матеріали перевірок державними податковими органами та іншими уповноваженими службами.
Із зазначеного переліку аудиторських доказів аудитор повинен обирати насамперед ті, які забезпечать найвищу якість аудиту щодо досліджуваного об'єкта, та є більш доказовими, доречними й достовірними. Для кожної аудиторської перевірки необхідно уточнювати перелік джерел інформації, які будуть використані з урахуванням специфіки та галузі діяльності підприємства-клієнта. Сформований у такий спосіб перелік необхідних даних їх носіїв [тобто назв конкретних первинних документів, облікових регістрів, форм звітності та інших фінансових бухгалтерських і небухгалтерських документів (як зовнішніх, так і внутрішніх)] буде являти собою аудиторські номенклатури для перевірки доходів та фінансових результатів. Здебільшого такі переліки мають табличну форму подання. Основними методами та прийомами збирання аудиторських доказів для перевірки доходів і фінансових результатів є такі: 1. Арифметична перевірка підрахунків точності визначення доходів і фінансових результатів. 2. Тестування надійності систем бухгалтерського обліку та внутрішнього контролю доходів і фінансових результатів на основі спеціально розроблених тестів. 3. Перевірка дотримання основних облікових принципів та правил обліку доходів і фінансових результатів, що дають змогу встановити справжній стан їх обліку. 4. Запити та підтвердження для отримання у письмовому вигляді інформації від покупців, постачальників, банків, юристів із питань, які стосуються визнання доходів і фінансових результатів. 5. Документальна перевірка для підтвердження облікових записів первинними документами, встановлення їх реальності та правильності оформлення. 6. Сканування, що передбачає виокремлення з усієї сукупності записів, документів, які підтверджують облік доходів і фінансових результатів, тих, які мають нетиповий характер операцій, нетипову кореспонденцію рахунків, незвично великі (малі) суми тощо. 7. Усне опитування, анкетування керівництва підприємства, його персоналу на основі заздалегідь розроблених переліків питань з метою ознайомлення з особливостями їх роботи та виконуваних ними функцій щодо обліку доходів і фінансових результатів. Здебільшого отримана у такий спосіб інформація потребує додаткового підтвердження з інших документальних джерел. 8. Перевірки по суті, що передбачають детальні перевірки записів за рахунками бухгалтерського обліку, на яких обліковуються доходи та фінансові результати підприємства. 9. Відсікання — ретельна перевірка облікових записів, пов'язаних з визнанням та оцінюванням доходів і фінансових результатів, зроблених наприкінці звітного періоду та на початку наступного. 10. Аналітичні процедури, які являють собою аналіз та оцінювання отриманої інформації щодо обліку доходів і фінансових результатів, вивчення найважливіших фінансових та економічних показників, які їх характеризують. Аналітичні процедури є досить ефективними, оскільки дають змогу значно скоротити обсяг аудиту, виявити певні невідповідності, уточнити оцінку аудиторського ризику. Прикладами таких процедур можуть бути: зіставлення залишків за рахунками обліку доходів і фінансових результатів за різні періоди; виявлення необґрунтованого включення до собівартості окремих видів витрат, оцінювання співвідношень між різними статтями звітності і зіставність їх із даними попередніх періодів.
|