Суть і види міжнародного бізнесу
Міжнародний бізнес (МБ) характеризується сукупністю угод укладених і здійснюваних через національні кордони для реалізації цілей окремих індивідуумів, організацій, фірм. МБ відрізняється від національного тим, що він пов’язаний з переміщенням ресурсів, послуг з однієї країни до іншої, але не лише в середині однієї країни. МБ розвивається у різних галузях підприємницької діяльності. Відмінною рисою МБ є те, що на нього безпосередньо впливає чисельність обставини, в тому числі, у мові, відстані, валютних курсах, тарифних бар’єрах, політичних проблемах тощо. До найпоширеніших видів МБ відносять: 1) експорт 2) ліцензування 3) франчяйзінг 4) контракти на управління 5) проекти «під ключ» 6) прямі іноземні інвестиції Справжній досвідчений учасник МБ звичайно використовує одночасно набір різних видів, вибираючи і комбінуючи їх залежно від напрямку та умов діяльності у тій чи іншій країні. Експорт продукції – це найпростіший шлях проникнення на міжнародні ринки. Фірма може створювати для координації експорту, або експортний відділ, або незалежну торгівельну компанію, або посередницьку службу яка має займатися укладанням угод з іноземними покупцями. Ліцензування – це надання іноземним фірмам певних прав на використання патентів, ноу хау, програм, процедур, марок тощо за певну плату. Це засіб організації виробництва за кордоном, який зводить до мінімуму капітальні витрати і забезпечує в обмін на ліцензію активів інших фірма або доходів з деяких ресурсів не доступних для експорту або інвестицій. Франчайзінг – це спосіб діяльності, згідно з яким франчайзер (продавець) передає франчайзі (покупцеві) право на використання своєї торгівельної марки, яка є для бізнесу покупця найважливішим активом і зо допомогою якої продавець надає покупцеві постійну допомогу в його бізнесі. Проекти «під ключ» - це вид МБ, який передбачає укладання контракту на будівництво підприємства яке передається за встановлену плату власникові коли досягнута повна її готовність на початок експлуатації. Найчастішим видом міжнародної діяльності займаються фірми які є виробниками промислового устаткування, будівельні фірми. До найважливіших умов контракту «під ключ» відносять: 1) ціну контракту 2) фінансування експорту 3) якість технологій та управління 4) досвід та репутація фірми Прямі іноземні інвестиції в міру накопичення досвіду іноземних операцій фірми збільшують свою безпосередню участь в них у формі прямих іноземних інвестицій. Досвід діяльності міжнародних концернів показує, що завойовування нового ринку як зазвичай проходить три етапи: 1) вивчення ринку шляхом проведення детальних і глибоких аналізів 2) експорт спочатку через місцевого представника, а потім через власні комерційні організації 3) створення власної філії Вцілому сучасні умови функціонування світового ринку у зростаючому ступені не сприяють повній власності фірми або ТНК. Дедалі більше чинників діє на користь створення спільних підприємств. (Спільне підприємство – це володіння на пайових засадах, коли акційний капітал належить не чисельності дрібних акціонерів, а декільком співвласникам, кожен з яких має певну частку власності і поділяє ризик).
|