Для поиска темы - пользуйтесь СИСТЕМОЙ ПОИСКА


Стоимость дипломной работы


Home Для студента... Розвиток особистості: психосексуальні стадії по З. Фрейду

Розвиток особистості: психосексуальні стадії по З. Фрейду
загрузка...
Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Розвиток особистості: психосексуальні стадії по З. Фрейду

Оральная стадія

Оральная стадія триває від народження приблизно до 18-місячноговіку. Виживання немовляти цілком залежить від тих, хто про нього піклується.
Залежність для нього - єдиний спосіб отримання інстинктивногозадоволення. У цей період область рота найбільш тісно пов'язана і ззадоволенням біологічних потреб, і з приємними відчуттями.
Немовлята отримують харчування шляхом ссання грудей або з ріжка; в той же чассмоктальні руху приносять задоволення. Тому порожнину рота - включаючигуби, язик та пов'язані з ними структури - стає головним осередкомактивності та інтересу немовляти. Фрейд був переконаний в тому, що рот залишаєтьсяважливою ерогенною зоною протягом усього життя людини. Навіть в зрілостіспостерігаються залишкові прояви орального поведінки у вигляді вживанняжувальної гумки, обкусиванія нігтів, паління, поцілунків і переїдання --всього того, що фрейдистів розглядають як прихильність лібідо до оральноїзоні.
У концепції розвитку Фрейда задоволення і сексуальність тіснопереплітаються. У цьому контексті сексуальність розуміється як станзбудження, що супроводжує процес насичення в дитини. Відповідно,першими об'єктами - джерелами задоволення стають для ньогомамині груди або ріжок, а перший ділянкою тіла, де локалізованонасолоду, викликане зменшенням напруги, є рот. Ссання іковтання виступають як прототипи кожного акту сексуальногозадоволення в майбутньому.
Оральная стадія закінчується, коли припиняється годування груддю.
Згідно з центральної передумові психоаналітичної теорії, всі немовлятавідчувають певні труднощі, пов'язані з відлученням від материнськоїгрудях або відібранням ріжка, тому що це позбавляє їх відповідногозадоволення. Чим більше ці труднощі, тобто чим сильніше концентраціялібідо на оральної стадії, тим складніше буде справлятися з конфліктами нанаступних стадіях.
Протягом другої половини першого року життя починається друга фазаоральної стадії - орально-агресивна, або орально-садистичні фаза.
Тепер у немовляти з'являються зуби, завдяки чому кусання і жуваннястають важливими засобами вираження стану фрустрації, викликаноївідсутністю матері або відстрочкою задоволення.

Анальная стадія

Анальная стадія починається у віці близько 18 місяців і триваєдо третього року життя. Протягом цього періоду маленькі діти одержуютьзначне задоволення від затримування та виштовхування фекалії. Вонипоступово навчаються посилювати задоволення шляхом відстрочки спорожненнякишечника (тобто, допускаючи невеликий тиск, що викликає напругу вобласті прямої кишки і анального сфінктера). Хоча контроль над кишечником ісечовим міхуром є в основному наслідком нервово-м'язової зрілості,
Фрейд був переконаний в тому, що спосіб, яким батьки або їх замінюютьфігури привчають дитини до туалету, впливає на її більш пізнішеособистісний розвиток. З самого початку привчання до туалету дитина повиннаучиться розмежовувати вимоги ід (задоволення від негайноїдефекації) і соціальні обмеження, які виходять від батьків
(самостійний контроль над екскреторних потребами). Фрейдстверджував, що всі майбутні форми самоконтролю і саморегуляції беруть початокв анальній стадії.

Фалічна стадія

Між трьома і шістьма роками інтереси дитини, обумовлені лібідо,зсуваються в нову ерогенну зону, в зону геніталій. Фрейд вважає, щоцю стадію найкраще характеризувати як фалічний, оскільки в цейперіод дитина або зауважує свій пеніс, або усвідомлює, що в нього такийвідсутня. На цій стадії діти вперше усвідомлюють сексуальні відмінності.
Фрейд намагається зрозуміти напруження у дитячому досвіді, коли дитинавідчуває "сексуальне" збудження, тобто задоволення від стимуляціїобласті геніталій. Це збудження пов'язано в розумі дитини з близькоюфізичною присутністю батьків. Прагнення до контакту з ними дитиністає усе сутужніше задовольняти; дитина бореться за інтимність,яка існує між самими батьками. Ця стадія характеризуєтьсябажанням дитини лягти в ліжко разом з батьками і ревнощами до уваги,яке батьки приділяють один одному, а не йому.
Домінуючий конфлікт на фалічної стадії полягає в тому, що Фрейдназвав едипове комплексом (аналогічний конфлікт у дівчаток отримав назвукомплексу Електри). Опис цього комплексу Фрейд запозичив з трагедії
Софокла «Цар Едіп», в якій Едіп, цар Фів, ненавмисно вбив свогобатька і вступив в кровозмісний зв'язок з матір'ю. Коли Едіп зрозумів, якийжахливий гріх він зробив, він засліпив себе. Хоча Фрейд знав, щооповідання про Едіпа бере початок з грецької міфології, він у той жечас розглядав трагедію як символічне опис одного з найвидатнішихлюдських психологічних конфліктів. По суті, цей міф символізуєнеусвідомлене бажання кожної дитини мати батьків протилежноїпідлоги й одночасно усунути батька однієї з ним статі. Звичайно,звичайний дитина не вбиває свого батька і не вступає в статевий зв'язок зматір'ю, але фрейдистів переконані в тому, що у нього є несвідомебажання зробити і те, і інше.
У нормі едипів комплекс розвивається дещо по-різному в хлопчиків ідівчаток. Розглянемо спочатку, як він проявляється у хлопчиків. Спочаткуоб'єктом любові у хлопчика виступає мати або заміщає її фігура. Змоменту народження вона є для нього головним джерелом задоволення.
Він хоче володіти своєю матір'ю, хоче виражати свої еротично забарвленівідчуття по відношенню до неї точно так само, як це роблять, за йогоспостереженнями, люди більш старшого віку. Так, він може спробуватиспокусити мати, гордо демонструючи їй свій статевий член. Цей факт говоритьпро те, що хлопчик прагне грати роль свого батька. У той же час вінсприймає батька як конкурента, що перешкоджає його бажанням отриматигенітальному задоволення. Звідси випливає, що батько стає його головнимсуперником чи ворогом. У той же час хлопчик здогадується про свій більшнизькому положенні в порівнянні з батьком (чий статевий член більше); вінрозуміє, що батько не має наміру терпіти його романтичні почуття до матері.
Суперництво тягне за собою страх хлопчика, що батько позбавить його пеніса.
Боязнь уявного відплати з боку батька, яку Фрейд назвавстрахом кастрації, змушує хлопчика відмовитися від свого прагнення доінцест з матір'ю.
У віці приблизно між п'ятьма і сімома роками едипів комплексдозволяється: хлопчик пригнічує (витісняє зі свідомості) свої сексуальнібажання стосовно матері і починає ідентифікувати себе з батьком (переймає його риси). Процес ідентифікації з батьком, який отримав назвуідентифікації з агресором, виконує декілька функцій. По-перше, хлопчикнабуває конгломерат цінностей, моральних норм, установок, моделейстатеворольової поведінки, змальовується для нього, що це означає - бутичоловіком. По-друге, ідентифікуючи з батьком, хлопчик може утримати матіряк об'єкт любові замісних шляхом, оскільки тепер він має ті жатрибутами, які мати цінує в батька. Ще більш важливим аспектом дозволуедипове комплексу є те, що хлопчик інтерналізірует батьківськізаборони і основні моральні норми. Це є специфічна властивістьідентифікації, яке, як вважав Фрейд, готує грунт для розвиткусуперего або совісті дитини. Тобто суперего є наслідкомдозволу едипове комплексу.

Версія едипове комплексу у дівчаток отримала назву комплексу Електри.

Прообразом в даному випадку виступає персонаж грецької міфології Електра,яка вмовляє свого брата Ореста вбити їхню матір та її коханця ітаким чином помститися за смерть батька. Як і у хлопчиків, першим об'єктомлюбові у дівчаток є мати. Однак, коли дівчинка вступає в фалічнийстадію, вона усвідомлює, що в неї немає пеніса, як у батька або брата (що можесимволізувати недолік сили). Як тільки дівчинка робить цеаналітичне відкриття, вона починає хотіти, щоб у неї був пеніс. За Фрейду, у дівчинки розвивається заздрість до пеніса, що в певному сенсіє психологічним аналогом страху кастрації у хлопчика. Внаслідокцього дівчинка починає проявляти відкриту ворожість по відношенню до своєїматері, закидаючи її в тому, що та народила її без пеніса, або покладаючи на матірвідповідальність за те, що та відняла у неї пеніс в покарання за якийсьпровину. Фрейд вважав, що в деяких випадках дівчинка може низькооцінювати власну жіночність, вважаючи свій зовнішній вигляд «дефективних».
У той же самий час дівчинка прагне володіти своїм батьком, тому що унього є такий завидний орган. Знаючи, що вона нездатна роздобути пеніс,дівчинка шукає інші джерела сексуального задоволення в якостізамінників пеніса. Сексуальне задоволення фокусується на клітор, і удівчаток у віці п'яти-семи років кліторная мастурбація інодісупроводжується маскулінні фантазіями, у яких клітор стаєпенісом.
Фрейд утверждал, що дівчинка з часом позбувається від комплексу
Електри шляхом придушення тяжіння до батька та ідентифікації з матір'ю.
Іншими словами, дівчинка, стаючи більш схожою на матір, отримуєсимволічний доступ до свого батька, збільшуючи, таким чином, шанси коли -небудь вийти заміж за чоловіка, схожого на батька.

Латентний період

У проміжку від шести-семи років до початку підліткового вікурозташовується фаза сексуального затишку, що отримала назву латентногоперіоду. Тепер лібідо дитини направляється за допомогою сублімації в видидіяльності, не пов'язані з сексуальністю, - такі, як інтелектуальнізаняття, спорт і відносини з однолітками. Латентний період можнарозглядати як час підготовки до дорослішання, яке настане впсихосексуальний останньої стадії. Зниження сексуальної потреби вданому випадку Фрейд відносив частково до фізіологічних змін ворганізмі дитини, а частково - до появи в його особистості структур его ісуперего. Отже, латентний період не треба розглядати як стадіюпсихосексуального розвитку, тому що у цей час не з'являються новіерогенні зони, а сексуальний інстинкт приблизно дрімає.

Генітальна стадія

З настанням статевої зрілості відновлюються сексуальні таагресивні спонукання, а разом з ними інтерес до протилежної статі ізростаюче усвідомлення цього інтересу. Початкова фаза генітальної стадії (періоду, що продовжується від зрілості до смерті) характеризуєтьсябіохімічними і фізіологічними змінами в організмі. Репродуктивніоргани досягають зрілості, викид гормонів ендокринною системою веде допояви вторинних статевих ознак (наприклад, оволосіння особи у чоловіків,формування молочних залоз у жінок). Результатом цих змін єхарактерне для підлітків посилення збудливості і підвищення сексуальноїактивності. Інакше кажучи, вступ до генітальну стадію відзначено найбільшповним задоволенням сексуального інстинкту.
Відповідно до теорії Фрейда, всі індивіди проходять у ранньому підлітковомувіці через «гомосексуальний» період. Новий вибух сексуальної енергіїпідлітка спрямований на людину однієї з ним статі (наприклад, на вчителя,сусіда, однолітка) - в основному, у такий же спосіб, як це відбувається придозволі едипове комплексу. Хоча явне гомосексуальну поведінка неє універсальною досвідом цього періоду, згідно з Фрейдом, підліткиволіють товариство однолітків одного з ними статі. Однак поступовооб'єктом енергії лібідо стає партнер протилежної статі, іпочинається залицяння. Захоплення юності в нормі ведуть до вибору шлюбногопартнера і створенню сім'ї.


 
загрузка...

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить