Криза трьох років - як допомогти своїй дитині стати самостійним?
Довідка: Криза трьох років починається приблизно в 2,5 року і закінчується в 3,5. Вважається одним із самих складних, але важливих і потрібних етапів розвитку і становлення особистості дитини. Радянський психолог Л.С. Виготський виділив сім загальних симптомів: 1. Негативізм - прагнення постійно суперечити дорослим. 2. Упертість - прагнення відстояти свою вимогу. 3. Норовистість - бунт проти старих норм і правил. 4. Свавілля - наше улюблене - "Я сам!" 5. Протест, бунт - постійний стан війни, як з собою, так і з оточуючими. 6. Знецінення - норм поведінки, вашого авторитету і т.п. 7. Деспотизм - намагається підпорядкувати собі все і вся його оточує. Вашій дитині виповнилося два з половиною роки? Радійте, малюк вже так багато може робити самостійно. А головне, що і він починає усвідомлювати свою самостійність і проявляти активність, вириваючи з маминих рук одяг або ложку з криком - Я САМ! Я САМА! Дитина САМ хоче управляти своїми дії, думками і собою нарешті, а тут Ви, дорослий, весь час йому в цьому заважаєте. Маленька людина хоче самостійно одягтися, вмитися, поїсти, вимити посуд і підлоги, але Ви, розумна мама, звичайно ж, поруч, і звичайно ж думаєте: "Неправильно одягнеться, обіллє водою, забруднити ... і взагалі, ми запізнюємося ..., я все зроблю сама і швидше і краще Криза підліткового віку Це криза соціального розвитку, що нагадує кризу 3 років (”Я сам”), тільки тепер це “Я сам” в соціальному сенсі. У літературі описаний як “вік другого перерізання пуповини, “негативна фаза статевого дозрівання”. Характеризується падінням успішності, зниженням працездатності, дисгармонійною у внутрішній будові особи. Людське Я і мир розділені більш, ніж в інші періоди. Криза належить до гострих. Симптоми кризи • Спостерігається зниження продуктивності і здатності до учбової діяльності навіть в тій області, в якій дитина обдарована. Регрес виявляється, коли задається творче завдання (наприклад, твір). Діти здатні виконувати так само, як і раніше, тільки механічні завдання. Це пов’язано з переходом від наочності і знання до розуміння і дедукції (виведення слідства з посилок, висновок). Тобто відбувається перехід на новий, вищий ступінь інтелектуального розвитку. По Піаже, це 4 період розумового розвитку. Це не кількісна характеристика інтелекту, а якісна, яка спричиняє за собою новий спосіб поведінки, новий механізм мислення. На зміну конкретному приходить логічне мислення. Це виявляється в критицизмі і вимозі доказів. Підліток тепер обтяжується конкретним, його починають цікавити філософські питання (проблеми походження миру, людини). Холоне до малювання і починає любити музику, найабстрактніше з мистецтв. Відбувається відкриття миру психічного, увага підлітка вперше звертається на інших осіб. З розвитком мислення наступає інтенсивне самосприйняття, самоспостереження, пізнання світу власних переживань. Розділяється мир внутрішніх переживань і об’єктивна дійсність. У цьому віці багато підлітків ведуть щоденники. Нове мислення надає вплив і на мову, мову. Цю стадію можна порівняти тільки з раннім дитинством, коли розвиток мислення просувається услід за розвитком мови. Мислення в підлітковому віці не одна з функцій у ряді інших, а ключ для решти всіх функцій і процесів. Під впливом мислення закладаються основи особи і світогляду підлітка. Мислення в поняттях перебудовує і нижчі, раніші функції: сприйняття, пам’ять, увага, практичне мислення (або дієвий інтелект). Крім того, абстрактне мислення є передумовою (але не гарантією) того, що людина досягне вищої стадії етичного розвитку. • Другий симптом кризи - негативізм. Іноді цю фазу так і називають фазою другого негативізму по аналогії з кризою 3 років. Дитина як би відштовхується від середовища, ворожий, схильний до сварок, порушень дисципліни. Одночасно випробовує внутрішній неспокій, незадоволеність, прагнення до самоти, до самоїзоляциі. У хлопчиків негативізм виявляється яскравіше і частіше, ніж у дівчаток, і починається пізніше - в 14-16 років. Поведінка підлітка під час кризи не обов’язково має негативний характер. Л.С.Выготский пише про три варіанти поведінки. • Негативізм яскраво виражений у всіх областях життя підлітка Причому це триває або декілька тижнів, або підлітка надовго випадає з сім’ї, недоступний домовленостям старших, збудливий або, навпаки, тупий. Це важке і гостре протікання спостерігається у 20% підлітків. • Дитина - потенційний негатівіст Це виявляється лише в деяких життєвих ситуаціях, головним чином як реакція на негативний вплив середовища (сімейні конфлікти, пригноблююче дію шкільної обстановки). Таких дітей більшість, приблизно 60 %. • Негативних явищ немає зовсім у 20 % дітей. На цій підставі можна припустити, що негативізм наслідок недоліків педагогічного підходу . Етнографічні дослідження також показують, що є народи, де підлітки не переживають кризи.
|