Навчання як умова психічного розвитку - рівні научіняя - рефлекторний, когнітивний
Процес навчання - сумісна учбова діяльність учня та вчителя, що характеризує процес передачі знань, умінь та навичок, а також життєвого досвіду вчителя. Завдяки процесу навчання відбувається відтворення в кожній новій людині, що народжується, певної культурно-історичної спадщини. У процесі навчання відтворюються в кожній новій людині певні структури людської діяльності. Научіння - результат процесу навчання. Научіння - певний результат, відтворений в конкретному індивіді, результат процесу, що був до нього застосований. Учіння - процес, в ході якого відбувається научіння. Учіння стосується в першу чергу учня. Результатом учіння є научіння.
Зовнішні та внутрішні спонукальні фактори навчання: • Зовнішні o Можливості o Очікування o Вимоги o Створення і форма учбового матеріалу • Внутрішні o Мотивація учня o Ціннісні смисли o Потреба в пізнанні нового o Рівень притязань учня
Можливості - це певні об'єктивні умови та доступні засоби, що можна використовувати у процесі навчання (книги, комп'ютери, вчителі тощо). Очікування - певна система вподобань, що виділяє бажані форми поведінки людини. Вимоги - певний вплив, що здійснюється вчителем чи певною значущою людиною, що примушує до виконання певних завдань, вправ, засобів дій. Зміст і форма матеріалу - обсяг знань, що необхідно засвоїти, ступінь складнощі цих знань, їх структура. Мотивація до учіння може бути викликана або кінцевим результатом, або власне процесом учіння. Потреба в пізнанні нового та рівень притязань є взаємопов'язаними моментами, оскільки одне мотивується іншим. Таким чином, навчання передбачає організацію пізнавальної активності учнів, її стимулювання, управління процесом засвоєння знань шляхом вірного структурування учбового матеріалу, а також шляхом контролю та спонукання учнів до самовдосконалення.
Научіння - результат учіння. 3 основних рівні научіння: • Рефлекторний • Когнітивний • Концептуальний Рефлекторний рівень відповідає за засвоєння рухів. 2 основні способи засвоєння рухів: • На основі умовного рефлексу • На основі оперантного рефлексу В основі обох цих способів лежать асоціативні зв'язки між рухами, а також між діями та результатами, що виникають внаслідок цих дій. В умовах умовного научіння учень є більш пасивним. Види научіння на основі умовного рефлексу: • Звикання • Сенсибілізація • Імпринтинг В умовах оперативного научіння учень є більш активним і сам знаходиться в пошуку зв'язків між діями та результатами цих дій. Види научіння на основі оперантного рефлексу: • Випадкові формування реакції • Імітативні Когнітивний рівень. Когнітивне научіння передбачає цілісну оцінку способів дій на основі орієнтувальних схем діяльності. Види научіння: • Латентне (приховане) • Шляхом інсайту (знаходження невідомого у чомусь відомому - "озаріння") • Шляхом судження Концептуальний рівень. Завдяки йому відбувається засвоєння сутнісних властивостей явищ. На цьому рівні людина отримує змого відкрити й відтворювати для себе способи дії, настільки диференційовані, що вона розуміє їх суть.
Типи научіння в залежності від аналізаторів: • Сенсорний (відчуття) • Моторний • Сенсомоторний (напр., плавання, спортивні ігри тощо) • Інтелектуальний
Учіння належить до учбової діяльності, але при використанні в науці увага приділяється власне тому, що у складі учбової діяльності стосується учня. Має місце там, де дії людини спрямовані свідомо поставленою ціллю засвоїти певні способи дій та інформації. В основі учіння лежить потреба в пізнанні. Коли у людини просто потреба у пізнанні, вона в навколишньому світі пізнає щось нове. Коли у неї є потреба в учінні, вона відкриває щось нове лише для себе.
У процесі учіння учень невідому йому інформацію переносить у свій внутрішній і робить її своїм внутрішнім досвідом. Цей процес називається інтеріоризацією. Його дослідив науковець Жане, а також крутий психолог Виготський. Учбова задача - новий матеріал у процесі учіння. Учбові дії - орієнтовні дії, в рамках яких учень розбирається в тому, що він повинен зробити Виконуючи учбові дії, учень навчається. Дії контролю - коли учень робить певні дії самостійно й автоматично звіряє з певним еталоном того, як мають ці дії бути відтворені. Оцінювання - етап, на якому фіксується співпадіння чи неспівпадіння результатів щодо тієї учбової задачі, що була поставлена на початку.
|