Товар і його властивості
Характерною ознакою товарного господарства є виробництво товарів. Товар – продукт виробництва, що створюється з метою обміну (продажу) на ринку, а не для власного споживання. Будь-який товар має дві властивості: 1) здатність задовольняти певну людську потребу чи групу потреб тобто, корисність, або споживну вартість; 2) здатність обмінюватись на інші товари у певних кількісних пропорціях, що називається міновою вартістю, яка є лише проявом глибинної суті товару - цінності, або вартості. Товар є продуктом товарного виробництва, тому він з’являється на історичній арені як масове явище разом з появою даного господарства. Однак товари були й за умов панування натурального (самодостатнього) господарства, коли обмінювались надлишки продукту створеного для власного споживання. Товар був за тих умов скоріш випадковістю, ніж закономірністю. Ситуація докорінно змінюється з появою товарного виробництва коли розпочалось масове створення продукту для ринку, а не для власного споживання. Йдется про розвинене (підприємницьке) товарне виробництво, адже просте довго співіснувало із натуральним господарством, складаючи лише незначний господарський уклад. Водночас, саме просте товарне виробництво й випускало основну масу товарів за умов панування натурального господарства. На перший погляд, властивості товару нічим не відрізняються від властивостей будь-якого продукту, що не набуває товарної форми. Однак, тут існують суттєві відмінності. Корисність товару має певні особливості. Якщо корисність продукту є індивідуальною, задовольняючи потреби певної особи – самого виробника, то корисність товару є суспільною, адже товар задовольняє потреби ринкових суб’єктів, тобто суспільства в цілому. Товар створюється для суспільного обміну на ринку. Товаром стає корисність, що обмінюється на іншу корисність. Мінова вартість як прояв цінності (вартості) не проявляється в продукті, створеного для власного споживання, вона «пробуджується» лише тоді, коли продукт стає товаром, потрапляючи на ринок. Вартість – особлива якість саме товару. Її величина дає змогу порівняти певний товар з іншими товарами через вимір їх вартості, що визначає пропорції обміну (мінову вартість).
|