Принципи, завдання та функції маркетингу
Для маркетингу як сучасній філософії бізнесу і як способу діяльності, що має специфічний підхід до господарювання в умовах ринку, характерними є певні положення та принципи. Зупинимось на головних з них. Науково-практичні дослідження ринку. Включають аналіз: ємності ринку; системи ціноутворення та цінової динаміки; споживчих якостей товару; методів роботи фірм-партнерів; каналів збуту; стимулювання продажу, специфіки комерційної роботи тощо. Мета досліджень — визначити стратегію і тактику діяльності підприємства на цільовому ринку і забезпечити йому успіх в конкретній конкурентній боротьбі. Сегментування ринку. Воно полягає в тому, що для досягнення конкурентних переваг, підвищення ефективності своїх дій, уникнення конфліктів та загострень в конкурентній боротьбі на ринку підприємство повинно визначити для себе найбільш сприятливий сегмент ринку, конкретну групу споживачів на задоволення потреб якої і буде проводитись інтенсивна робота щодо просування товарів і послуг. Гнучке реагування виробництва і збуту на вимоги попиту. Забезпечується адаптивністю та мобільністю управління виробничо-збутовою діяльністю підприємства залежно від вимог ринку. Підприємство має виробляти те, що потрібно споживачам, а не продавати їм те, що можна виготовити. Інновації. Передбачають постійне оновлення товару, технологій, напрямків науково-дослідних та проектно-конструкторських робіт, форм і методів виходу підприємства на нові ринки, стимулювання збуту тощо. Свобода вибору. Передбачає пошук і визначення підприємством мети, завдань, стратегії і тактики функціонування і розвитку, сфер діяльності, цільових ринків та методів їх освоєння, асортименту та номенклатури тощо. Однак, така свобода є обмеженою (регулювальна політика держави, навколишнє бізнес-середовище, ресурси підприємства та ін.), але саме наявність різноманітних варіантів ринкової діяльності породжує попит на маркетинг. Спрямованість на споживачів. Це означає пристосування бізнесу до потреб, побажань і поведінки споживачів та активний вплив на них з метою формування відповідного попиту на товари чи послуги. Спрямованість на кінцевий результат господарської діяльності — прибуток. Маркетингова діяльність має базуватись на стратегічних рішеннях щодо формування стійкого попиту на нові товари і послуги, освоєння перспективних цільових ринків, хоча на початкових етапах реалізації таких стратегій прибутку може і не бути. Активна політика. Вона передбачає постійний пошук нових ринків і товарів, диверсифікаційну діяльність, наступальні стратегії розвитку підприємства, випередження дій конкурентів, атакуючий стиль підприємницької діяльності. Комплексність дій. Різні маркетингові заходи мають бути узгодженими і взаємопов’язаними для досягнення максимального ефекту, а маркетингова діяльність має стати основою загальної стратегії підприємства у його ринкових амбіціях. Наявність інфраструктури та фахівців. Маркетингова діяльність може бути ефективною лише тоді, коли створено відповідні дослідницькі, рекламні та консалтингові фірми, інформаційні системи, служби маркетингу на підприємствах з професійно підготовленими фахівцями. Висока вартість. Маркетинг — дороге задоволення. Він потребує значних коштів на проведення досліджень, проведення рекламних кампаній, розробку нових товарів, стимулювання збуту, підготовку та перепідготовку кадрів тощо. Виходячи з названих принципів, маркетинг виконує стратегічні та тактичні завдання. Стратегічні завдання маркетингу, які принципово вирішує стратегічний маркетинг — це: • розробка маркетингових стратегій; • визначення і освоєння привабливих цільових ринків; • створення й просування нових товарів; • розробка маркетингових систем та програм; • формування побажань споживачів. Тактичні завдання маркетингу, які вирішує операційний маркетинг — це насамперед: • виявлення існуючих і потенційних бажань споживачів; • оцінка реального і можливого попиту на товари та послуги; • обґрунтування доцільності виробництва і збуту товарів та послуг; • організація науково-дослідних та проектно-конструкторських робіт для створення нових товарів; • планування й координація виробничої, збутової та фінансової політики підприємства; • організація системи та методів збуту продукції; • управління ціновою політикою; • планування комплексу маркетингових комунікацій; • контроль та ревізія маркетингової діяльності підприємства. • комплексне дослідження ринку; • розробка стратегії маркетингу; • товарна політика; • цінова політика; • політика розподілу; • просування товарів; • контроль маркетингу. Деякі маркетологи, в принципі погоджуючись з цим, описують основні функції маркетингу таким чином [5, 10]: • комплексне вивчення ринку і підприємства; • узгодження характеристик продукції з побажаннями споживачів; • розрахунок цін на продукцію та визначення системи умов оплати і знижок; • планування збуту та реалізації продукції; • забезпечення комунікаційних зв’язків зі споживачами; • гарантії та сервісне обслуговування споживачів; • контроль та ревізія маркетингової діяльності підприємства.
|