Зроблена конкуренція
Конкуренція – це суперництво суб'єктів ринку за одержання максимальної вигоди від використання обмежених ресурсів. Розрізняють ринки «зробленої» (вільної) і «недосконалої» конкуренції. Вони відрізняються по кількості виробників і покупців, типу пропонованої продукції, можливостям контролю за ціною, входу й відходу з ринку, наслідкам. Відмітні ознаки ринку зробленої (або вільної) конкуренції: а) пропонована продукція взаємозамінна, тобто однорідна й стандартизована (напр., зерно, фрукти, овочі, цінні папери); б) кількість представлених на ринку виробників необмежено, тому скорочення або збільшення виробництва кожним з них на величину ринкової ціни товару впливати не може; в) ніхто із продавців і покупців товару не знає про ситуації на ринку (попиті, пропозиції, ціні) більше інших; г) боротьба між незалежними виробниками за обсяг продажів носить ціновий характер (щоб продати більше, варто трохи знизити ціну); д) бар'єрів для входу на ринок немає: кожен бажаючий відкрити (або закрити) свою справу може зробити це, не випробовуючи перешкоди з боку інших учасників ринку. Ціни на продукцію конкурентного ринку встановлюються в результаті стихійної взаємодії між попитом та пропозицією. Ця обставина веде: до раціональної витрати ресурсів; до активного застосування досягнень науково-технічного прогресу; до зниження цін на товари й послуги, підвищенню їхньої якості. Зроблена конкуренція вигідна як окремому індивідові, так і суспільству в цілому. Споживачі виграють у якості, асортиментах і ціні продукції, а суспільство має механізм, що забезпечує ефективну витрату обмежених ресурсів, відновлення структури економіки й технічний прогрес.
|