Малий бізнес і його економічна роль
По ступені концентрації виробництва й капіталу всі підприємства підрозділяються на дрібні, середні й великі. До малого бізнесу відносять підприємства, на яких зайнято не більше передбаченого законом число людей і комерційний оборот не великий. Хазяї їх, як правило, працюють самі, хоча використання найманої праці не заборонено. Та обставина, що в розвинених країнах на кожних 30-50 (а в деяких навіть 15) жителів доводиться одне мале підприємство, говорить про поширеність цього бізнесу. Число малих підприємств у них наближається до 90% загальній чисельності, а роблять вони до третини валового національного продукту. Особливість малих фірм полягає в тому, що вони можуть працювати прибутково навіть на обмеженому ринку, знаходячи для себе такі ніші, які здатні зайняти тільки малі підприємства. Перевагою підприємств малого бізнесу є гнучкість і швидкість реагування на зміну ринкової ситуації; на них легше випробувати нововведення, перемкнутися на випуск іншого товару, вони не вимагають значних первісних витрат і складного апарата. Вони вирішують одну з важливих проблем суспільства - створюють нові робочі місця. Правда, малі підприємства так само легко зникають, як і народжуються. Тому малий бізнес гостро потребує підтримки держави (податкові пільги, дешеві кредити) і стабільних законах. Отже, малий бізнес потрібний економіці, оскільки: - швидко реагує на все нове (товари, технології, форми керування); - протистоїть монополізації ринків, загострюючи конкуренцію; - створює нові робочі місця, дають додатковий стабільний доход, можливість реалізувати свої здатності.
|