Умови виникнення, структура й функції ринку |
Умови виникнення, структура й функції ринку
Існує безліч визначень ринку, але всі їх можна звести до того, що він є формою взаємин між відособленими й тому самостійно приймаючого рішення господарюючими суб'єктами. Ринок - це насамперед місце зустрічі продавців і покупців; між ними здійснюється обмін товарів за цінами, що відбиває співвідношення попиту та пропозиції. Обов'язковими елементами вільного (недеформованого) ринку є -- обмін товарами, гроші, ціна, конкуренція. Ринок формується в міру розвитку й ускладнення сфери обміну. Ринок характеризується складною структурою. Її класифікують за різними критеріями: 1) по економічному призначенню об'єктів ринкових відносин - ринок праці, ринок цінних паперів і т.д.; 2) по географічному положенню - місцевий, національний, світовий; 3) по ступені обмеження конкуренції - монополістичний, олігополістичний і т.д.; 4) по галузях - автомобільний, нафтовий і т.д.; 5) по характері продажів - оптовий, роздрібний. Ринок виконує наступні функції: інформаційну (виявляє платоспроможну суспільну потребу); регулюючу (сприяє зміні структури виробництва відповідно до платоспроможних потреб); інтегруючу (дозволяє визнати індивідуальну працю як частку суспільного); стимулюючу (змушує до зниження витрат праці). Ринок породжує особливу систему економічних інститутів, що забезпечують його функціонування (біржі, комерційні банки, страхові компанії, акціонерна власність і т.д.). Ринок, звичайно, не всесильний, але в доступній для огляду історичній перспективі йому немає альтернативи.
|