Для поиска темы - пользуйтесь СИСТЕМОЙ ПОИСКА


Стоимость дипломной работы


Home Материалы для работы Сегментація покупців

Сегментація покупців
загрузка...
Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Сегментація покупців

 Сегментація покупців на перший погляд може показатися менш важливою задачею, ніж сегментація товарів і мережі торгових відділів, оскільки не бере участь в побудові прогнозу продажу. Проте виділення груп покупців дозволяє вирішити безліч супутніх задач: ухвалення рішення про розширення асортименту продукції, рекламні акції і адресні розсилки.
В першу чергу, це отримання інформація про процентний розподіл сегментів покупців. Такі задачі актуальні для великих мереж роздрібної торгівлі з великим асортиментом продукції (супермаркети, гіпермаркети і т.п.).
За основний критерій розділення покупців береться асортимент товарів, що купуються ними. Ця інформація зберігається у вигляді транзакцій в базі даних. Проте перш ніж застосовувати відповідні методи Data Mining  (карти  Кохонена),
така інформація повинна бути трансформована до спеціального вигляду. Один із способів, запропонований дослідниками компанії IBM, заснований на розрахунку відносної витрати (Relative Spend).
Відносна витрата – це частка товару в загальній корзині покупця. Наприклад, людина витратила 1000 грн. на 4 продукти вартістю 50, 200, 250, 500 грн. відповідно. Тоді відносна витрата на кожну з 4-х продуктів рівна 0.05, 0.2, 0.25 і 0.5. Якщо перші два продукти належать одній товарній групі (наприклад, алкоголь), а другі – інший (наприклад, кондитерські вироби), то відносні витрати для кожної групи будуть рівні 0.25, 0.75.
Нормалізована відносна витрата (НІР, Normalized Relative Spend, NRS) розраховується шляхом розподілу відносної витрати на частку продажу, що доводяться на дану групу товарів у всьому числі транзакцій. Наприклад, якщо в окремій транзакції відносна витрата групи алкоголь склав величину 0.25, а частка продажу алкогольної продукції складає 10% від загального об'єму продажу, то НІР буде рівний 0.25/0.1 = 2.5.
Вимоги до інформації, необхідної для проведення сегментації, можна розділити на дві частини: дані транзакцій і дані по товарах.
Дані транзакцій повинні містити наступний мінімум інформації:
1. Код транзакції;
2. Дата і час транзакції;
3. Код товару;
4. Кількість;
5. Суму.
Дані по товарах містять ієрархію товарних груп, тобто вся продукція розділяється на підгрупи, групи із заданим числом рівнів ієрархії.
Використовуючи цю інформацію, створюються так звані записи покупців, що містять:
1.  Код покупця
2. Розраховане значення НІР (нормалізованої відносної витрати) для кожної групи (підгрупи) товарів.
Розглянемо приклад сегментації покупців по висловленій методиці. База даних містить 4000 записів покупців, всі товари розділені на п'ять груп і 40 підгруп. Це можна представити у вигляді ієрархії товарів (рис. 1.20).
Наприклад, група «Сімейні товари» включає такі підгрупи, як одяг, побутова техніка, спортивний інвентар, група «Дитячі товари» - іграшки, дитяче харчування, засоби дитячої гігієни і т.д.
Після побудови карти Кохонена виділяється п'ять типів (сегментів) покупців (рис. 1.21). Природно, що при побудові карти можна вказати інше число сегментів. В даному випадку кількість сегментів задавалася рівним кількості груп товарів.
Проведемо інтерпретацію кожного сегменту і дамо кожному типу покупців назву.
- Основні покупці (сегмент 3) - купують головним чином продукти харчування і сімейні товари з відносно низькими витратами на алкоголь, дитячі товари і розваги. В цю групу входять 40% від всіх покупців;
- Змішані покупці (сегмент 4). У цій групі важко виділити особливі переваги. До групи входить 25% від всіх покупців.
 - Сімейні покупці (сегмент 1). Як випливає з назви, люди з цієї групи відвідують магазин для покупки товарів для сімейного користування. Складають 15% від всіх покупців;
- Покупці алкогольних напоїв і розважальної продукції (сегмент 2) – їх відрізняють підвищені витрати на дані групи товарів, частка таких покупців 10%;
- Молоді батьки (сегмент 0) – основною ціллю їх покупок є придбання дитячих товарів. До групи входить 10% від всіх покупців.
Схожу задачу виконують узагальнені асоціативні правила, тільки сегментація покупців буде проводитися на основі аналізу правил.

 


 
загрузка...

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить